PS4 Pro – różnice w grach
(Kolejna aktualizacja) Różnice w grach na PS4 Pro w porównaniu ze standardową PlayStation 4.
Aktualizacja 1 – 10 października 2016
Aktualizacja 2 – 3 listopada 2016
Aktualizacja 3 – 8 listopada 2016
Aktualizacja 4 – 10 listopada 2016
Aktualizacja 5 – 13 listopada 2016
Aktualizacja 6 – 24 listopada 2016
Aktualizacja 7 – 5 grudnia 2016 (The Last Guardian/Black Ops 3)
Aktualizacja 8 – 28 stycznia 2017 (gruntowna aktualizacja)
Aktualizacja 9 – 29 marca 2017 (boost mode i gry z I kwartału 2017)
Aktualizacja 10 – 2 listopada 2017 (gry z II, III i IV kwartału, info o HDR)
Niezależnie od tego, czy planujecie zakup PlayStation 4 Pro, czy może zostajecie przy obecnym modelu (a może slim?), w najbliższych tygodniach istotny stanie się temat różnic w działaniu gier pomiędzy standardowym PlayStation 4 a PlayStation 4 Pro. Tak jak i Wy, martwimy się, czy twórcy podołają wyzwaniu optymalizacji swoich gier na kolejny sprzęt, z jednej strony uzasadniając większą moc, z drugiej nie powodując, że prawie 50 milionów posiadaczy standardowego PS4 poczuje się oszukanych.
PlayStation 4 Pro po raz pierwszy pokazano światu 7 września, na konferencji w Nowym Jorku. Głównym naciskiem dla konsoli jest obsługa 4K oraz trybu HDR, zwiększającego zakres wyświetlanych barw. Warunkiem jest oczywiście posiadanie odpowiedniego telewizora, jeśli jednak tak jak 95% graczy posiadacie zwykły telewizor Full HD, poniższe zestawienie również będzie przydatne, ponieważ opisując każdą grę, zwracamy uwagę na jej działanie z perspektywy posiadaczy obu rodzajów TV.
Pełną listę tytułów startowych znajdziecie tutaj.
Przypomnijmy podstawowe założenia, związane z obsługą gier i kompatybilnością obu sprzętów:
- Począwszy od października, wszystkie gry zmuszone są korzystać z ulepszonych możliwości PlayStation 4 Pro
- Część już wydanych gier zostanie spatchowana, w celu obsługi mocniejszego sprzętu
- Gry na PS4 Pro będą wydawane na tych samych płytach, a biblioteka gier (również cyfrowa) jest kompatybilna na obu sprzętach
- Akcesoria, kontrolery, zapisy gier – również są kompatybilne na obu konsolach
- Minimalna rozdzielczość gier na PS4 Pro to Full HD, zaś ilość klatek na sekundę to 30
- Gry na PS4 w większości wypadków nie działają w natywnym 4K, lecz w połowie tej rozdzielczości, z zaawansowanymi technikami upscalingu. Dla porządku tymczasowo oznaczamy taką rozdzielczość jako 1800p, tak aby odróżnić ją od typowego 4K.
- PS4 Pro uruchamiając gry, które nie otrzymały patcha wyłącza część zasobów GPU, w związku z czym różnica mocy między konsolami w takim trybie działania może okazać się bardzo niewielka.
Jak powyższe informacje mają się do stanu rzeczywistego, usłyszycie już w najbliższym PADcaście
Gry posiadające tryb dla posiadaczy zarówno Full HD, jak i 4K
Tytuł gry | Działanie PS4 | Działanie PS4 Pro | Różnice graficzne | Materiały |
---|---|---|---|---|
Farming Simulator 2017 | 1080p @ 50 FPS | 1080p @ 60 FPS lub 1440p @ 60 FPS lub 4K @ 50 FPS |
Aż 4 tryby obrazu do wyboru | [Materiał DF] |
Final Fantasy XV | 1080p @ 30 FPS | 1080p @ 55-60 FPS lub 1800p @ 30 FPS |
Lepsze tekstury | [Materiał DF] |
Hellblade: Senua’s Sacrifice | 1080p @ 30 FPS | 1440p @ 30 FPS lub 1440p @ 60 FPS* |
* – gorsza głębia ostrości przy 60 FPS | [Materiał DF] |
Infamous: Second Son+First Light | 1080p @ 40-60 FPS lub 1080p @ 30 FPS |
1080p @ 55-60 FPS lub 1800p @ 30 FPS |
Opcja wyraźnie stabilniejszego framerate’u | [gameplay na YT] |
Knack | 1080p @ 40-55 FPS | 1080p @ 55-60 FPS lub 1800p @ 40-55 FPS |
Opcja wyraźnie stabilniejszego framerate’u | [gameplay na YT] |
Knack 2 | 1080p @ 20-60 FPS | 1080p @ 50-60 FPS lub 1728p @ 30-45 FPS |
Opcja wyraźnie stabilniejszego framerate’u | [gameplay na YT] |
No Man’s Sky | 1080p @ 20-60 FPS | 1800p @ 25-45 FPS lub 1080p @ 30 FPS |
Konieczne ustawienia 1080p w opcjach obrazu | [gameplay na YT] |
Middle Earth: Shadow of Mordor | 1080p @ 30 FPS | 1720-2160p p @ 30 FPS 1080p @ 30 FPS |
Specjalny tryb dla posiadaczy Full HD | [patch dostępny] |
Nioh | 900-1080p @ 30 FPS lub 720-900p @ 60FPS lub 900-1080p @ 30-45 FPS |
1080p @ 30 FPS lub 1080p @60FPS lub 4K @ 30 FPS |
W zależności od rozdzielczości, największe przy wyborze 30 FPS na PS4 Pro. |
[Artykuł na blogu PS] |
Rise of the Tomb Raider | 1080p @ 30 FPS | 1800p @ 30 FPS lub 1080p @45-60 FPS lub 1080p @ 30 FPS |
W zależności od rozdzielczości, największe przy wyborze 1080p/30FPS na PS4 Pro. |
[oficjalny zwiastun] |
TESO: Tamriel Unlimited | 1080p @ 30 FPS | 1080p @ 30 FPS lub 4K @ 30FPS |
HDR | [Artykuł na stronie twórców] |
The Last of Us: Remastered | 1080p @ 30 FPS lub 1080p @50-60 FPS |
4K @ 30 FPS lub 1080p @ 60 FPS |
HDR, lepsza jakość cieniowania | [materiał DF] |
The Witness | 900p @ 60 FPS | 1440p @ 60 FPS lub 4K @ 30 FPS |
MSAA x4 w wersji 1080p | brak |
XCOM 2 | 1080p @ 30 FPS | 1080p @ 30 FPS | Lepsze refleksy, particle, cienie | brak |
Gry z trybem dla wyświetlaczy 4K i usprawnieniami graficznymi
Tytuł gry | Działanie PS4 | Działanie PS4 Pro | Różnice graficzne | Materiały |
---|---|---|---|---|
Agents of Mayhem | 1080p @ 30 FPS | 1080p @ 60 FPS lub | Więcej pojazdów, lepsze cienie, zasięg detali | brak |
Battleborn | 1080p @ 30 FPS | 1080p @ 60 FPS lub 4K @ 30 FPS |
Tryb 1080p | [NX Gamer] |
Battlefield 1 | 900-1080p @ 40-60 FPS | 1080-1656p @ 50-60 FPS | HDR, Wyższe detale i płynność w MP | [NX Gamer] |
Diablo 3 | 1080p @ 60 FPS | 1080-2160p @ 60 FPS | Lepsze oświetlenie, AO i bloom | [Materiał DF] |
DIRT 4 | 1080p @ 55-60 FPS | 1080p @ 60 FPS | Lepsze oświetlenie, AA i cienie | [Materiał DF] |
Elite: Dangerous | 1080p @ 30-60 FPS | 1080p @ 60* FPS | * – w zależności od trybu performance/quality | [materiał DF] |
F1 2017 | 1080p @ 60 FPS | 1800p @ 60 FPS | cienie, refleksy, shadery | [materiał Gaming Bolt] |
GT Sport | 1080p @ 60 FPS | 1800p @ 60 FPS | HDR z szerszym spektrum barw | [tekst na stronie twórców] |
Hitman | 1080p @ 30-50 FPS lub 1080p @ 30 FPS |
1440p @ 40-60 FPSlub 1440p @ 30 FPS |
HDR, Lepsze oświetlenie i refleksy | [materiał DF] |
Horizon: Zero Dawn | 1080p @ 30 FPS | 1800p @ 30 FPS | HDR, Lepsze cienie i tekstury | [materiał DF] |
Killing Floor 2 | 900-1080p @ 60 FPS | 1800p @ 60 FPS | Lepsze tekstury i AA | [tekst na blogu PS] |
Fallout 4 | 1080p @ 25-30 FPS | 1440p @ 30 | Lepsze efekty i zasięg rysowania | [materiał DF] |
Mass Effect: Andromeda | 1080p @ 26-30 FPS | 1800p @ 26-30FPS | HDR, Lepsza głębia ostrości, mniejszy tearing | [materiał DF] |
Paragon | 900p @ 55-60 FPS | (?) 1080p @ 60 FPS | Bardziej szczegółowe mapy i postacie | [materiał DF] |
Prey | 1080p @ 28-30 FPS | 1080p p @ 28-30 FPS 1080p @ 30 FPS |
Lepsze tekstury, LOD, refleksy | [materiał DF] |
Project CARS 2 | 1080p @ 40-60 FPS | 1440p p @ 55-60 FPS | HDR, lepsza geometria tras, oświetlenie LOD | [materiał DF] |
Middle Earth: Shadow of War | 1080p @ 30 FPS | 2160p @ 28-30 FPS 2160p @ 30 FPS |
Zasięg detali, AO,/td> | [patch dostępny] |
Ratchet&Clank | 1080p @ 30 FPS | 1800p @ 30 FPS | Lepszy AA i motion blur | [tekst na blogu PS] |
Gry z niewielkimi różnicami graficznymi, poza wyższą rozdzielczością
Tytuł gry | Działanie PS4 | Działanie PS4 Pro | Różnice graficzne | Materiały |
---|---|---|---|---|
Assassin’s Creed: Syndicate | 1080p @ 30 FPS | 1620p @ 30 FPS | Stabilniejszy framerate | [NX Gamer] |
Assassin’s Creed: The Ezio Collection | 1080p @ 30 FPS | 4K @ 30 FPS | Brak supersamplingu dla Full HD | [Materiał DF] |
Batman: Return to Arkham | 1080p @ 20-30 FPS | 1080p @ 30 FPS | Poprawiony framerate | [Materiał DF] |
Call of Duty: Black Ops 3 | 1080p @ 60 FPS | 1620p @ 60 FPS | Nieco lepsza płynność | [Materiał DF] |
Call of Duty: Modern Warfare Remastered | 1080p @ 60 FPS | 1620p @ 60 FPS | Lepsza płynność | [Materiał DF] |
Call of Duty: Infinite Warfare | 1080p @ 60 FPS | 1560 – 2160p @ 60 FPS | Dodatkowe efekty oświetleniowe | [materiał DF] |
Crash Bandicoot: N’sane Trilogy | 1080p @ 20-30 FPS | 1440p @ 30 FPS | brak znaczących | [materiał DF] |
Darksiders: Warmastered Edition | 1080p @ 60 FPS | 1620p @ 60 FPS | brak znaczących | brak |
Dark Souls 3 | 1080p @ 28-30 FPS | 1080p @ 45-55 FPS | brak skoku rozdzielczości | [materiał DF] |
Deus Ex: Mankind Divided | 1080p @ 25-30 FPS | 1440p @ 30 FPS | HDR | [materiał DF] |
Dishonored 2/Death of Outsider | 1080p @ 30 FPS | 1440p @ 30 FPS | Nieco stabilniejszy framerate | [materiał DF] |
For Honor | 1080p @ 30 FPS | 1440p @ 30 FPS | Powtórki nadal 30 FPS | [Materiał DF] |
FIFA 17/18 | 1080p @ 60 FPS | 4K @ 60 FPS | W Fifie 18 – HDR | [Materiał DF] |
Ghost Recon: Wildlands | 1080p @ 30 FPS | 1440p @ 30 FPS | Brak znaczących | [Materiał DF] |
Gravity Rush 2 | 1080p @ 30 FPS | 2160p (geo) @ 30 FPS | Minimalnie lepszy zasięg grafiki | [Materiał DF] |
Mafia III | 1080p @ 30 FPS | 1800p @ 30 FPS | Minimalnie lepsze oświetlenie | [Gameplay z YT] |
NBA 2k 17/18 | 1080p @ 60 FPS | 4K @ 60 FPS | HDR, w wersji 18 nieco lepszy LOD | [News o patchu] |
Nier: Automata | 900p @ 45-60 FPS | 1080p @ 60 FPS | Ulepszony AA i motion blur | [Materiał DF] |
Overwatch | 1080p @ 60 FPS | 1080p @ 60 FPS | Minimalnie lepsze filtrowanie tekstur | [Materiał DF] |
PES 2017 | 1080p @ 60 FPS | 4K @ 60 FPS | Brak znaczących | [Materiał na YT] |
Resident Evil 7 | 1080p @ 60 FPS | 1620p @ 60 FPS | Brak znaczących | [Materiał DF] |
Sniper Elite 4 | 1080p @ 30-45 FPS | 1080p @ 45-60 FPS | Brak znaczących | Brak |
Steep | 1080p @ 30 FPS | 1080p @ 60 FPS | Brak znaczących | [Materiał DF] |
TEKKEN 7 | 864p @ 60 FPS | 1080p @ 60 FPS | Brak znaczących | [Materiał DF] |
The Division | 1080p @ 30 FPS | 4K @ 30 FPS | UI w 4K i lepsze cienie/refleksy | [NX Gamer] |
The Witcher 3/Wiedźmin 3 | 1080p @ 30 FPS | 1800p @ 30 FPS | Dodanie AO | [NX Gamer] |
Trackmania Turbo | 1080p @ 30 FPS | 1620-1800p @ 30 FPS | Brak znaczących | |
The Elder Scrolls V: Skyrim | 1080p @ 30 FPS | 4K @ 25-30 FPS | Nieco gorsza płynność niż na PS4 | [materiał DF] |
The Last Guardian | 1080p @ 25 FPS | 1900p @ 25-30 FPS lub 1080K @ 30F PS |
Gorsza płynność w trybie 4K, lepsza w FULL HD | [materiał DF] |
Titanfall 2 | 900-1000p @ 60 FPS | 1080-1440p @ 60 FPS | Wyższa dynamiczna rozdzielczość, ale brak HDR | [materiał DF] |
Uncharted 4: Kres Złodzieja/Zaginione Dziedzictwo | single 1080p @ 30 FPS multi 900p @ 60 FPS |
single 1440p @ 30 FPS multi 1080p @ 60 FPS |
HDR | [materiał DF] |
Watch Dogs 2 | 1080p @ 30 FPS | 1800p @ 25-30 FPS | Nieco gorszy framerate | [materiał DF] |
Wipeout: Omega Collection | 1080p @ 60 FPS | 4K @ 60 FPS* | * – możliwość włączania i wyłączania rozmycia ekranu | [materiał DF] |
Gry działające wyraźnie gorzej na PS4, w porównaniu do PS4 Pro:
Tytułem, który jest wyraźnie niewystarczająco zoptymalizowany na bazowej wersji PS4, a nie ma większych problemów na PS4 Pro jest The Last Guardian. Gra w wersji na PS4 ma wyraźne problemy z utrzymaniem 30 FPS i regularnie zalicza spadki płynności, które są wyczuwalne nawet dla osób nie zwracających większej uwagi na aspekty techniczne ogrywanych przez nich gier. W momencie pisania artykułu patch 1.03 nie rozwiązał nadal problemów z płynnością działania. Znacząco płynniejszy od wersji na bazową PS4 jest również gra NieR: Automata czy Battlefield 1.
Zdarzają się tytułu posiadające drobne problemy techniczne (Deus Ex: Rozłam Ludzkości i Mafia 3), które będą lepszym doświadczeniem na PS4 Pro, jednak różnice nie są dramatyczne.
Jeżeli zwracacie uwagę na rozdzielczość (w tym efekty wygładzania krawędzi), to gry takie jak NioH, Fallout 4 czy NieR: Automata pracują na PS4 Pro w wyższych rozdzielczościach. Z dotychczasowych analiz wynika, że to właśnie przede wszystkim większa ostrość obrazu, także dla posiadaczy telewizorów Full HD, jest największą korzyścią z zakupu odświeżonej wersji PS4.
Po pierwszych pięciu miesiącach wygląda na to, że Premiera PS4 Pro nie wywiera negatywnego wpływu na poziom optymalizacji gier na bazową PS4. Jak długo ten stan się utrzyma? Zobaczymy.
Gry, które nie otrzymają patcha dla PS4 Pro:
Wiemy już, że w tej chwili ani Bungie, ani CD Projekt RED nie pracują nad patchem wspierającym PS4 Pro, skupiając się na przyszłych projektach. W przypadku pozostałych studiów, najczęściej brakuje jakiegokolwiek potwierdzenia prac nad patchami.
- Destiny
- Bloodborne
Małe szanse na usprawnienia mają także gry Rockstara, Blizzarda czy KONAMI (aktualnie nie mają takich planów).
Boost Mode
Wraz z aktualizacją systemową, oznaczoną numerkiem 4.50, PS4 Pro otrzymało Tryb Boost, który poprawia działanie gier, które nie otrzymały patcha wykorzystującego pełną moc konsoli.
W jaki sposób działa Boost Mode?
Najkrócej mówiąc – tryb ten uruchamia pełną moc procesora, podnosi taktowanie pamięci i podkręca kartę graficzną (która i tak działa w tym trybie na 50% swojej pełnej mocy.
Czy daje jakiekolwiek korzyści?
Tak, choć różnią się one w zależności od gry. Najbardziej spektakularnym przypadkiem jest Just Cause 3, praktycznie niegrywalny w podstawowej wersji, a teraz gra nie ma większych trudności z utrzymaniem 30 FPS. Podobną płynnością może się teraz pochwalić Wiedźmin 3. Najwięcej korzyści daje fanom gier samochodowych – Project Cars czy F1 2016 trzymają się zdecydowanie bliżej 60 FPS niż wcześniej. Polecamy ten film, aby zapoznać się z wynikami dla wielu różnych gier.
Jak uruchomić tryb Boost?
Wchodzimy w ustawienia konsoli, następnie klikamy System i zaznaczamy krzyżyk obok funkcji opisanej jako Tryb Boost
Gry przeznaczone dla PSVR, ze wsparciem dla PS4 Pro
Recenzje wskazują, że gry na PS VR w dość istotny sposób zyskują na dodatkowej mocy PlayStation 4 Pro. Głównym zyskiem jest wyższa rozdzielczosć generowanego obrazu, który następnie zostaje zmniejszony do wymiarów gogli VR, w ten sposób zwiększając szczegółowość wyświetlanego obrazu. Robinson: The Journey jest jedną z gier, która już teraz wygląda o niebo lepiej w wersji na PS4 Pro (szczegóły tutaj). Jak zawsze jednak, różnice będą zależeć od gry, a twórcy mają w tym przypadku od Sony wolną rękę.
Mniejsze gry, korzystające z mocy PS4 Pro
Oprócz dużych tytułów, także twórcy mniejszych gier są w stanie przygotowywać wersje na PS4 Pro. Zapowiedziano już m.in. wsparcie dla Firewatcha (tryb 1440p lub 1080p z wyższymi efektami), a Mantis Burn Racing działa nawet w natywnym 4K. Z czasem liczba tego typu gier wzrośnie lawinowo, a my nie będziemy w stanie na bieżąco prezentować Wam ich listy, dlatego poprzestaniemy na najważniejszych tytułach.
Źródła:
(poza wymienionymi wyżej)