5 narzędzi, dzięki którym możesz stworzyć grę
Przedstawiamy pięć najlepszych rozwiązań dla mniejszych twórców gier.
Sektor gier niezależnych wciąż rozwija się w zawrotnym tempie, a stworzenie gry jeszcze nigdy nie było tak proste jak dziś. Spróbować swoich sił w gamedevie może praktycznie każdy, także i Ty, drogi Czytelniku. Dowiedz się jak najszybciej i najefektywniej zacząć pracować nad własnym projektem.
Aktualnie możliwości wykreowania gry na własną rękę jest dużo. Bardzo dużo, a z miesiąca na miesiąc jeszcze ich przybywa. To zbyt dużo, by zawracać sobie nimi wszystkimi głowę. Najlepiej zawężyć więc wybór do optymalnych rozwiązań. W zależności od Twoich wymagań, doświadczenia czy skali przyszłego projektu, powinieneś znaleźć zadowalający kreator wśród poniższych pięciu.
Platformy* | Flash, Chrome, Windows, Mac, Linux, iOS, Android |
Warianty cenowe | bezpłatny, Indie (99$/rok), Studio (199$/rok) |
* – różnią się w zależności od wersji
Stencyl
Jako że to właśnie od Stencyla zaczynałem moją przygodę z tworzeniem gier, poczułem się zobowiązany, by wspomnieć o nim na początku. Stencyl pozwala na tworzenie projektu 2D bez napisania linijki kodu (choć, co ważne, do tego nie zmusza) – cała logika gry odbywa się poprzez przeciąganie i upuszczanie myszką kolorowch bloczków w zakładkach projektu.
To w połączeniu z przejrzystym interfejsem, niezłymi poradnikami wprowadzającymi i zawsze chętną do pomocy społecznością sprawia, że nawet największy laik powinien opanować zasady działania Stencyla. Co nie oznacza, że jest to narzędzie do tworzenia wyłącznie banalnych projektów, bo pod powłoką prostoty kryje się całkiem spora gama możliwości. Zwłaszcza że dopiero co wypuszczona została wersja 3.0 aplikacji.
Construct 2
Produkt firmy Scirra bazuje na piątej wersji HTML-a i nie wymaga od użytkownika żadnego tradycyjnego programowania. Dodaj do tego prostotę obsługi i udany interfejs, a otrzymasz dość silną alternatywę dla Stencyla.
Construct 2 zdaje się mieć podobnych rozmiarów społeczność i podobne ilości pluginów czy poradników w porównaniu do Stencyla, więc wybór między nimi zależeć będzie od osobistych preferencji. Podkreślić należy przy tym, że za płatną wersję Constructa płaci się tylko jednorazowo.
Platformy* | Przeglądarki, Facebook, iOS, Android, Windows Phone 8, Windows, Mac, Linux, Wii U |
Warianty cenowe | bezpłatny, Personal (79 funtów), Business (259 funtów) |
* – różnią się w zależności od wersji
Platformy* | Windows, Mac, Linux, Przeglądarki, iOS, Android, Windows Phone 8 |
Warianty cenowe | bezpłatny, Standard (49,99$), Professional (99,99$), Master Collection (799,99$) |
* – różnią się w zależności od wersji
GameMaker
GameMakera nazwałbym narzędziem kontrastów. Z jednej strony oferuje naprawdę spore możliwości (w tym także tworzenie w 3D), z drugiej, aby w pełni z nich korzystać, warto poznać wewnętrzny język skryptowania GML, co nowicjuszom może zająć niemało czasu. Z jednej strony ma ogromną bazę użytkowników chętnie pomagających nowicjuszom i oferuje wiele materiałów do nauki, z drugiej nie przekonuje nieco topornym interfejsem, a wiele osób narzeka na najróżniejsze problemy pojawiające się podczas tworzenia projektu.
Wreszcie z jednej strony GameMaker posiada darmową wersję, z drugiej jednak by na poważnie w nim pracować, trzeba zaopatrzyć się w wersję płatną, najlepiej przynajmniej Professional. Mimo że wiele podobnych tekstów zestawiających narzędzia do kreacji gier silnie rekomenduje właśnie GameMakera, to osobiście radziłbym zainteresować się nim w ostateczności, tylko gdy nie przekonają Cię pozostałe programy z listy.
Unity
To obecnie najpopularniejsze narzędzie do tworzenia gier, coraz częściej wykorzystywane przez profesjonalne studia. Jeśli popracowałeś już trochę w Stencylu, GameMakerze czy Construkcie albo masz doświadczenie z programowaniem (najlepiej w C# bądź JavaScripcie), to kolejnym krokiem na drodze rozwoju może być właśnie Unity. Bo choć wiele osób chwali ten silnik za prostotę obsługi, to jest to nieporównywalnie bardziej złożone narzędzie aniżeli te wcześniej wymienione i na komfortowe zaznajomienie się z jego działaniem potrzeba trochę czasu.
Warto jednak się temu poświęcić, bo mowa o programie perspektywicznym (wersja 5.0 nadchodzi wielkimi krokami), uniwersalnym i znakomitym zarówno do dwu-, jak i trójwymiarowych projektów. Co najważniejsze: darmowa wersja udostępnia wszystkie najważniejsze narzędzia wewnątrz programu i umożliwia wydanie gry na wiodące platformy bez dodatkowych opłat. Jeśli miałbym ograniczyć się do jednego wyboru, to z przytoczonej piątki wskazałbym chyba właśnie Unity.
Platformy* | Windows, Mac, Linux, przeglądarki, iOS, Android, Windows Phone 8, Wii U, PS3, Xbox 360, PS Vita, w przyszłości także PS4 i Xbox One |
Warianty cenowe | bezpłatny, Pro (1500$ bądź 75$/miesiąc) |
* – różnią się w zależności od wersji
Unity to niesamowicie potężne narzędzie, na którym zapewne powstanie jeszcze niezliczona ilość wyjątkowych gier. Na screenie Monument Valley.
Platformy | PC, Mac, iOS, Android, PS4 i Xbox One (obie konsole po konsultacji z firmą Epic), w przyszłości także Linux, SteamOS, przeglądarki, Oculus Rift |
Warianty cenowe | 19 euro/m-c +5% przychodów |
Unreal Engine
Ten silnik z kolei jeszcze do niedawna kojarzono niemal wyłącznie z wielkimi studiami produkującymi tytuły triple-A, ale wraz z wypuszczeniem jego czwartej wersji, Epic wyciągnął rękę także do twórców niezależnych. Licencję najnowszej wersji Unreal Engine zdobyć można bowiem płacąc ledwie 19 euro za miesiąc (+ 5% przychodu brutto ze sprzedawanej gry), co w porównaniu do modelu cenowego „trójki” stanowi ogromną zmianę.
I choć to zdecydowanie najpotężniejsze, najbardziej skomplikowane narzędzie na liście, to jeśli nie boicie się pracy w trójwymiarze, nic nie stoi na przeszkodzie, by przetestować właśnie ten silnik. Zachęcają do tego choćby wizualny system skryptowania Blueprint, pełne wsparcie bezpośrednio od producentów czy potężna baza wysokiej jakości tutoriali dostępnych w Sieci.
To by było na tyle. W teorii mógłbym wziąć dodatkowo na warsztat takie systemy jak RPG Maker, Flixel, Torque, XNA Game Studio, GameSalad, Corona czy Pygame, ale twierdzę, że nie znajdziesz w nich nic, czego nie ma w programach wymienionych na liście. Jeśli więc faktycznie chcesz zabrać się za tworzenie gier, to oszczędź sobie czasu i skup się na przygotowanej przeze mnie liście. A już na pewno nie zastanawiaj się nad pisaniem od zera „suchego” kodu, bo choć taka metoda daje 100-procentową dowolność w realizacji swojej wizji, to nawet dla potrafiących profesjonalnie, efektywnie i szybko programować, jest wybitnie nieopłacalna czasowo.
Pozostaje mi życzyć powodzenia, a jeśli kłębią Ci się w głowie jakiekolwiek pytania w kwestii tego, jak zacząć tworzyć gry, bo rzeczony artykuł z pewnością tego szerokiego tematu nie wyczerpuje, daj znać w komentarzach, postaram się pomóc.